Ken Rigby - Zlostavljanje u školama i što možemo učiniti?

Zlostavljanje u školama i što možemo učiniti?
Žanr Stručna literatura - Znanje - Učenje - Pedagogija
Izdavač Mosta Viridis D.O.O.
Prevoditelj Lidija Arambašić
Vrsta uveza Tvrdi
ISBN13 9789532260519
ISBN10 953226051X
Godina 2006
Broj stranica 249
Format 25 cm
Obavijest 7,49
knjiga nije dostupna Obavijesti me

Ova se knjiga bavi jednostavnom temom. Zlostavljanje je nepoželjan oblik ponašanja koji je jako rasprostranjen u školama, a može je jako prorijediti, ako ne i posve ukloniti, ponajviše djelovanjem škole i u manjoj mjeri djelovanjem roditelja. Svrha ove knjige jest omogućiti razumijevanje zlostavljanja u školi i predložiti kako se s njime možemo djelotvorno obračunati.

Mnogi učitelji i roditelji očajnički žele saznati što se može učiniti. Bilo bi najlakše dati popis stvari koje bi mogle biti djelotvorne: priručnik, paket ili skup oruđa optimistično stvorenog radi uklanjanja zlostavljanja iz školskog okruženja. Međutim, kad malo bolje razmislimo, jasno je da to neće biti od koristi – to nije dovoljno. Da bismo mogli izabrati smjer djelovanja, prvo moramo razumjeti što je zlostavljanje, zašto neki učenici zlostavljaju drugu djecu i zašto neki učenici bivaju zlostavljanima.

Zbog toga je knjiga podijeljena u dva dijela: prvi se odnosi na razumijevanje zlostavljanja, a drugi na to što se glede toga može učiniti.

 

Prvi dio opisuje zlostavljanje u školama, a sastoji se od šest poglavlja:

 

- u 1. poglavlju pitamo se što je novoga u današnjem pristupu zlostavljanju. U njemu je ukratko opisano sve veće zanimanje za taj problem i sve veća svijest o njemu – te kako su neki učitelji i škole počeli uviđati da postoje pozitivna, provediva rješenja. U ovom poglavlju detaljno proučavamo što se smatra zlostavljanjem, i to u njegovim zloćudnim i manje opakim oblicima, kako se ono može razlikovati od uznemiravanja i opisujemo njegove vrlo raznolike oblike prisutne u školama.

- u 2. poglavlju opisani su priroda i učestalost zlostavljanja kojeg doživljavaju dječaci i djevojčice u školama.

- u 3. poglavlju podrobno se razmatraju posljedice zlostavljanja u školama, i to ne samo kod žrtava učestalog vršnjačkog maltretiranja, već i kod drugih članove školske zajednice, uključujući zlostavljače koji često i po završetku škole nastavljaju sa zlostavljanjem, te kod očevidaca koji redovito promatraju zlostavljanje oko sebe.

- u 4. poglavlju postavlja se pitanje zašto neki učenici katkada zlostavljaju drugu djecu. Pitamo se je li zlostavljanje neobjašnjivo zlo ili se ono može razumjeti u svjetlu onoga što otkrivamo o biološkim i društvenim odrednicama antisocijalnog ponašanja.

- u 5. poglavlju razmatra se općim stav škole prema zlostavljanju, najvažnijim vidom školskog okruženja koji može snažno utjecati na prisutnost zlostavljanja u školi.

 

U drugom dijelu knjige vraćamo se na praktično pitanje: Što možemo učiniti za rješavanje problema zlostavljanja?

 

- u 6. poglavlju nalazi se kratak uvod u to što se može učiniti i u njemu se razumijevanje zlostavljanja povezuje s praktičnim djelovanjem radi njegova sprečavanja. U tom se poglavlju ističe važnost potrebe razumijevanja prirode zlostavljanja i složenosti činitelja koji ga u školi omogućavaju, i to prije oblikovanja politike protiv zlostavljanja i poduzimanja konkretnih koraka.

- u 7. poglavlju razmatra se početak djelovanja. Pretpostavlja se da jedan, dvoje ili više učitelja i/ili roditelja smatraju da se u njihovoj školi može učiniti nešto pozitivno kad je riječ o zlostavljanju. Nakon takvog skromnog početka, istražujemo kako se stvari mogu početi događati i to prvo tako da uvjerimo sebe u potrebu za djelovanjem, a potom i pridobivanjem drugih na "našu stranu".

- u 8. poglavlju govori se o uspostavi politike škole prema zlostavljanju što je kamen temeljac učinkovita djelovanja.

- u 9. poglavlju riječ je o tome kako možemo učenike ohrabriti da podrže politiku škole i akcije usmjerene protiv zlostavljanja. Prikazani su rezultati istraživanja koji pokazuju što su dječaci i djevojčice različite dobi spremni učiniti da bi se u školi smanjila učestalost zlostavljanja.

- u 10. poglavlju temeljitije se proučava gdje se sve zlostavljanje zbiva u školama i oko njih. Iznose se primjeri učeničkih priča o tome gdje se odvija zlostavljanje.

- u 11. poglavlju prikazano je kako škole mogu prikupiti pouzdane i odgovarajuće podatke o zlostavljanju koje se odvija u prostoru škole.

- u 12. poglavlju govori se o tome što možemo učiniti sa zlostavljačem, umjesto toga što možemo učiniti njemu/njoj.

- u 13. poglavlju podrobno se opisuju humanistički pristupi izlaženju na kraj sa zlostavljanjem.

- u 14. poglavlju naglasak je stavljen na žrtve zlostavljanja u školi i na to kako im učitelji i savjetovatelji mogu pomoći.

- u 15. poglavlju razmatra se uloga roditelja i obitelji s obzirom na to kako oni mogu pomoći u smanjenju učestalosti zlostavljanja u školi.

- u 16. poglavlju govori se o tome kako se problemom zlostavljanja mogu pozabaviti i sami učenici koji prvo moraju naučiti, a potom i primijeniti savjetodavne i medijacijske vještine da bi se mogli međusobno pomagati.

 

Ovo je uzbudljiva i poticajna knjiga koja će biti od neprocjenjive koristi onima koji oblikuju politiku protiv zlostavljanja, ravnateljima škola, psiholozima, pedagozima, učiteljima, liječnicima i roditeljima. Istodobno inspirativna i pozitivno usmjerena, ova knjiga nudi nadu svoj našoj djeci.