Sonja Kalauz - Sestrinska profesija u svjetlu bioetičkog pluriperspektivizma

Sestrinska profesija u svjetlu bioetičkog pluriperspektivizma
Žanr Stručna literatura - Znanje - Učenje - Medicina/zdravstvo
Izdavač Pergamena
Prevoditelj -
Vrsta uveza Tvrdi
ISBN13 9789536576449
ISBN10 9536576449
Godina 2011
Broj stranica 293
Format 25 cm
Obavijest 9,87
knjiga nije dostupna Obavijesti me

Smisao ljudskog života, bar onaj koji se može racionalno pojmiti, jest stvaranje uvjeta za bolji svijet ne samo za ljudska bića, nego i za sve ostale forme života, jer njihov harmonijski odnos jedini je zalog opstojnosti jedinog planeta kojeg čovjek ima. Čovjek je u biološkom hijerarhijskom lancu na samom vrhu, jedini ima razvijenu svijest i savjest i stoga je njegova odgovor­nost najveća. Osvajajući svemir s jedne strane, ulazeći u najsitnije anatomske djelove svoga vlastitog organizma, šireći znanja i usavršavajući tehniku i teh­nologiju s druge strane, današnji čovjek podređuje sve vlastitoj koristi tako da je na tragu – da izgubi samoga sebe.
Šezdesetih godina prošlog stoljeća, upravo zbog pitanja odgovornosti za sebe, a zatim i za život oko sebe, posebice nakon otkrivenih istraživanja u kojima se manipuliralo ljudima, nemoćnim da se brane i da samostalno skrbe o svojim potrebama, povećanog broja moralnih dvojbi u medicini, u Sjedinjenim Američkim Državama javili su se zahtjevi građana za što većim nadzorom i utjecajem u sustavu liječenja i zdravstvene skrbi.
Taj je pokret najavio nastanak jedne nove dijaloške discipline — bioetike čiji su se izdanci mogli nazrijeti u kolijevki zapadne civilizacije – Europi, već početkom 20. stoljeća. Vrijeme prije pojave prave vizije bioetike slobodno se može nazvati njenom pretpoviješću. Prvi put pojam »bioetika« spominje se u članku »Bio-Ethik. Eine Umschau iiber die ethischen Beziehungen des Menschen zu Tier und Pflanze«, Fritza Jahra, njemačkog pastora i etičara, objav­ljenog u njemačkom znanstveno-popularnom časopisu Kosmos, 1927. godine. Fritz Jahr je formulirao bioetički imperativ, kojim je »nadogradio« jednu od formulacija Kantova kategoričkog imperativa. On glasi: »Poštuj svako živo biće načelno kao samosvrhu i po mogućnosti postupaj s njim kao takvim«.
Iza toga, između 1927. i 1934. godine, objavljeno je niz članaka u kojima se mogla prepoznati moralna i profesionalna obaveza etičara da se uključe u pitanja društvenog morala, ali i pitanja vezana uz sav život i žive interakcije u prirodi i kulturi. (Iz uvoda)