Žanr | Stručna literatura - Znanje - Učenje - Društvo & društvene znanosti - Sociologija |
Izdavač | Prudens consilium |
Prevoditelj | - |
Vrsta uveza | Meki |
ISBN13 | 9789539548818 |
ISBN10 | 9539548810 |
Godina | 2006 |
Broj stranica | 136 |
Format | 24 cm |
Obavijest | knjiga nije dostupna Obavijesti me |
Razvoj liberalno-demokratske države postavlja političku državu kao servis civilnom društvu na području ostvarivanja sigurnosti i time istovremeno umanjuje mogućnost pretvaranja moći države u izvor ugroženosti civilnog društva. Postojanje različitih izvora ugrožavanja sigurnosti čovjeka, njegove okoline i suvremenog društva otvara niz pitanja, od kojih je središnje: na koji način organizirati sustav sigurnosti koji će jamčiti sigurnost državi, svakom pojedincu i društvu u cjelini, a da se time ne ograničavaju njihove slobode?
U samoj prirodi suvremene države postoji opasnost da pojedini njezini dijelovi (vojska, obavještajno-sigurnosne službe) pri izvršavanju svojih zadaća ugrožavaju slobode i prava građana. Spomenutu dvojnu ulogu (država jamči sigurnost, ali može biti i izvor ugrožavanja) suvremene države rješavaju na različite načine. Postoje različiti modeli organiziranja sustava koji jamči sigurnost pojedincima i suvremenim državama, što je rezultat različitog povijesnog, političkog, gospodarskog i kulturnog razvoja.
Problematika organiziranja i funkcioniranja sigurnosnog sustava izuzetno je složena, dobrim dijelom i stoga što se njegovo djelovanje odvija u velikoj mjeri skriveno od javnosti. Tajnost je konstitutivni element sigurnosnih službi i glavno obilježje njihova rada. Tajnost je jedan od razloga nedostatka znanstvenih istraživanja sigurnosnih službi, odnosno smanjene mogućnosti za uvid javnosti u njihov rad. Stoga se pitanje nadzora sigurnosnih službi pojavljuje kao jedan od središnjih problema s kojim se suočavaju moderne demokratske države.(...)
Međutim, treba napomenuti kako je za funkcioniranje i djelovanje sigurnosnih službi odgovorna država i kako na međunarodnoj razini ne postoje modeli organizacije koji bi se preporučivali. Postoje tek pokušaji da se demokratske države upute u nužne standarde koje bi trebalo poštivati u organizaciji sigurnosno-obavještajnog sustava.
Ovaj priručnik donosi najvažnije od tih standarda koji su poslužili mnogim konsolidiranim demokracijama, ali i tranzicijskim državama, za oblikovanje sustava koji neće ugrožavati prava i slobode vlastitih građana i koji će svoj posao obavljati u okviru određenom ustavom i zakonima. Dokumenti koji se ovdje stavljaju na uvid javnosti zasigurno će pripomoći civilnom društvu, ali i državnoj vlasti, u spoznavanju složenosti organizacije i nadzora sigurnosno-obavještajnog sustava.
prof. dr. sc. Vlatko Cvrtila