Žanr | Stručna literatura - Znanje - Učenje - Društvo & društvene znanosti - Sociologija |
Izdavač | Mozaik knjiga |
Prevoditelj | - |
Vrsta uveza | Tvrdi |
ISBN13 | 9789531401920 |
ISBN10 | 9531401926 |
Godina | 2007 |
Broj stranica | 64 |
Format | 18 cm |
Prodajna cijena (Vrlo dobro stanje) | 1,04 € Kupi |
Sa svojim etičkim sustavom vrijednosti, koji je primijenio na političko-društvene odnose, ostaje Konfucije do danas jedan od najznačajnijih kineskih socijalnih reformatora. Sam je za sebe rekao da se smatra samo prenositeljem starih znanja. Proučavao je kronike i iz starih običaja nastojao izvući norme ponašanja, tzv. li, ali je istodobno htio da njegovi učenici sami promišljaju svijet oko sebe i koriste sebe kao mjerilo vlastita ponašanja. Ističući da je jedino postupak učinjen iz čiste dužnosti moralan, Konfucije se predstavlja kao Kan-tov prethodnik, a odgovor dan učeniku na pitanje što je ispravno u moralnom smislu, odnosno koja ga riječ može voditi kroz život, predstavlja Konfucija kao izrazita humanista. Tom je prilikom izrekao zlatno pravilo svoje znanosti o uzajamnosti (shu): Zar to nije ljubav prema bližnjemu! Što ne želš da drugi tebi učini, ne čini ni ti drugomu! Konfucije je pretpostavljao čovjekoljubljebožanskim pravilima, a općenita nezainteresiranost za vjerska pitanja pogodovala je većem odjeku Lao-Ceova taoizma u Europi. S obzirom na to da je živeći u turbulentnim vremenima Konfucije zagovarao mandat Neba, tj. carski apsolutizam, kao sredstvo ujedinjenja i smirivanja prilika u zemlji, Konfucijevu je filozofiju ubrzo mstrumentalizirala središnja vlast kao državnu ideologiju, a zapadna ga je recepcija često jednostrano prikazivala kao konzervativnog mislioca. Sažeta u zlatno pravilo. Konfućijeva je etika, bliska principima mutualizma, a donekle i kršćanskoj misli, ipak trajno obilježila kinesku državnu i socijalnu misao, a svojom je univerzalnošću uvelike i nadišla kineske nacionalne okvire.