Horvat Srećko - Totalitarizam danas

Totalitarizam danas
Žanr Stručna literatura - Znanje - Učenje - Društvene znanosti
Izdavač Antibarbarus
Prevoditelj -
Vrsta uveza Meki
ISBN13 9789532490626
ISBN10 9532490620
Godina 2008
Broj stranica 274
Format 19,5 cm
Obavijest knjiga nije dostupna Obavijesti me

Za razliku od historijskih studija, autor polazi od fenomena Hitlera u popularnoj kulturi (šećer s vicom o Hitleru u Lici, filmovi i komedije o Hitleru, itd.), preko čega dolazi do simptoma koji svako današnje pojavljivanje njemačkog vođe predstavlja. Iza viceva o Hitleru se primjerice i dalje krije suočavanje s prošlošću, a preko toga autor dolazi do "pitanja krivnje" Karla Jaspersa i današnjeg statusa nacionalsocijalizma. Glavna je teza knjige da Hitler kao fenomen predstavlja simptom: krivnje, traume, repeticije zločina, ideologije, itd. Veći dio rukopisa u tom je smislu usredotočen na promišljanje ideologije nacizma u suvremenom kontekstu, gdje se onda pokazuje kako se "amerikanizacijom" Holokausta legitimiraju vojne intervencije (usporedba Srebrenice s Auschwitzom dovela je, ako već ne do sprječavanja masakra u Bosni, do intervencije na Kosovu i Beogradu) ili kako muzealizacija zločina (spomen područje u Jasenovcu, Židovski muzej u Berlinu) također nije lišena ideologije. Neizostavno mjesto ovdje je Theodor Adorno i njegova tvrdnja o nemogućnosti poezije nakon Auschwitza čemu autor suprotstavlja poeziju Paula Celana i zatim, na osnovi recentnih psihoanalitičkih istraživanja i filmskih primjera, kreće u propitivanje mogućnosti ljubavi nakon Auschwitza. Drugi dio knjige promišlja konstrukciju neprijatelja (Židovi, Srbi, imigranti, itd.), a u svrhu potvrde teze kako se često radi o proizvoljnom i interesnom izmišljanju neprijatelja, autor uspoređuje rat na Balkanu s genocidom na Ruandi, što onda dovodi i do neizostavnog tematiziranja raspada Jugoslavije, pojave Miloševića i Tuđmana kao »kobnog nadomjestka« Tita. Kako je većina spomenutih problema neodvojiva od medijske zbilje u knjizi se usporedno s tekstom tematiziraju i vizualni sadržaji poput slike Fikreta Alića iz logora Trnopolje 1992., fotografije nizozemskih grafita u Srebrenici Tarika Samanaha, rada bosanske umjetnice Šejle Kamerić (Bosnian Girl), te u tom smislu knjiga nije namijenjena samo uskom krugu stručnjaka, nego i široj publici koja je zainteresirana za suvremeno promišljanje totalitarizma i ideologije.