Manfred Spitzer - Digitalna demencija: Kako mi i naša djeca silazimo s uma

Digitalna demencija: Kako mi i naša djeca silazimo s uma
Žanr Stručna literatura - Znanje - Učenje - Društvene znanosti
Izdavač Naklada Ljevak
Prevoditelj Boris Perić
Vrsta uveza Meki
ISBN13 9789533552149
ISBN10 953355214X
Godina 2018
Broj stranica 346
Format 22 cm
Obavijest 8,99
knjiga nije dostupna Obavijesti me

„Društvena potreba i opravdanost izdavanja prijevoda knjige Digitalna demencija ogleda se naročito u kontekstu trenutne polariziranosti dviju glavnih struja u hrvatskom društvu: jedne koja je gotovo isključivo za što bržu i potpunu digitalizaciju te druge, ponešto umjerenije i opreznije, koja je na tragu autorovih razmišljanja i zaključaka da svaka tehnologija ima i pozitivnih i negativnih strana. I jednima i drugima ovo će štivo dobro doći.“ 

Iz recenzije prof. dr. sc. Gorana Šimića

 

Ugledni njemački neuroznanstvenik i psihijatar Manfred Spitzer u knjizi Digitalna demencija: Kako mi i naša djeca silazimo s uma upozorava roditelje da djeci, čiji je mozak još u razvoju, ograniče vrijeme provedeno ispred ekrana digitalnih medija. Ključna je premisa da nas elektronički mediji – pametni telefoni, digitalni asistenti, računala, satelitska navigacija i stalna povezanost s internetom – „oslobađaju“ uobičajenih mentalnih napora te stoga postajemo sve ovisniji o tehnologiji, a naše psihičke sposobnosti slabe. 

Mnoga djeca nemaju potrebe pamtiti informacije jer znaju da ih u svakom trenutku mogu „uguglati“, kaže Manfred Spitzer. Multitasking ili rad na više stvari istovremeno, sumanuto klikanje od stranice do stranice, odvlači djeci pažnju, rasipa energiju i remeti fokusiranje na ono što je važno. Što više vremena provode surfajući i igrajući razne igrice, djeca će imati više problema s pažnjom i koncentracijom. Osim toga, igrice mogu izazvati ovisnost. Nadalje, što više vremena provedu pred ekranima elektroničkih medija, djeca će imati to lošije društvene vještine, bit će nesocijalizirana i frustrirana. 

Manfred Spitzer se pored Nicholasa Carra i Susan Greenfield među prvima usudio javno postaviti logična pitanja povezana s navedenim opasnostima te predložiti i zauzeti se za njihovo rješavanje koje bi bilo utemeljeno na objektivnim znanstvenim spoznajama. Među prvima je spoznao ozbiljnost problema i dao mu odgovarajući naziv – digitalna demencija – koji je danas već postao općeprihvaćen.

 

„Smatram da postoji izniman društveni interes za objavom ovog djela. U svjetlu trenutačnih promjena nastavnih kurikula i uvođenja novih tehnologija u škole, iznimno je važno stručno analizirati i argumentirano raspravljati o prednostima i nedostacima ovih tehnologija. Ovo je djelo jedno od rijetkih koje pokušava na temelju znanstvenih činjenica istaknuti negativne utjecaje digitalnih medija i informatičkih tehnologija na školski uspjeh djece, razvoj njihova mozga te općenito na kognitivne procese kod čovjeka. Stoga smatram da će objavljivanje jednoga ovakvog djela, u stručnoj i općoj populaciji, omogućiti bolje shvaćanje (pozitivnih i negativnih) učinaka tih tehnologija na razvoj mozga i kognitivne procese i omogućiti kvalitetniju raspravu o uvođenju novih tehnologija.“

Iz recenzije doc. dr. sc. Gorana Sedmaka

 

„Knjiga obiluje velikim brojem izvornih znanstvenih referenci i citata. To je možda i njezina najjača strana jer autor ne iznosi paušalne komentare već prvenstveno rezultate znanstvenih istraživanja na temelju kojih argumentira i obrazlaže svoje stavove. To se najbolje vidi kroz stavove autora kako nije a priori protiv digitalnih medija, jer ih i sam cijelo vrijeme koristi, nego se zalaže za njihovu optimalnu upotrebu, pod čime misli na one načine i onu količinu koja je za ljude, a napose djecu mlađih dobnih uzrasta najbolja kako u psihičkom tako i u fizičkom smislu.“

Iz recenzije prof. dr. sc. Gorana Šimića