Simon Reynolds - Energetski bljesak : putovanje kroz rave glazbu i dance kulturu

Energetski bljesak : putovanje kroz rave glazbu i dance kulturu
Žanr Priručnici - Savjetnici - Slobodno vrijeme - Glazba/ples - Knjige o glazbi
Izdavač Naklada Ljevak
Prevoditelj Miloš Đurđević
Vrsta uveza Tvrdi
ISBN13 9789533031026
ISBN10 9533031026
Godina 2009
Broj stranica 575
Format 21,5 cm
Obavijest knjiga nije dostupna Obavijesti me

Ako je rock glazba govorila o iskustvu - autobiografskom ili izmišljenom - rave je konstruirao jedno iskustvo: zaobilozeći tumačenje, slušatelj je ubačen u vrtlog povišenih senzacija, apstraktnih emocija i umjetne energije. Rave glazba predstavlja fundamentalni raskid sa rockom, ili barem dominantnom (engleskom) književnom i socrealističkom paradigmom rock kritike, koja se fokusira na pjesmu i priču. Rave je od samog početka nešto više od glazbe i droge; rave je matrica životnog stila, ritualiziranog ponašanja i vjerovanja. Običnom promatraču možda djeluje kao neki uvrnuti kult, no za sudionike rave je poput religije.

U ovom dopunjenom i proširenom izdanju "Energetskog bljeska" (originalno objavljenom 2008.) Simon Reynolds nije promijenio osnovni tekst knjige iz 1998. godine (koja se bavila bazičnim žanrovima techna i housea), već je samo dodao nekolicinu poglavlja koja pokrivaju ono što se dogodilo kasnije: uspon trancea, 2step garage eksplozija, retro-elektro povratak osamdesetih i - u brzom pregledu - kriza i konsolidacija plesne kulture i pojava nedefiniranih žanrova, kao što su mikro-house, breakcore, grime i dubstep. 


"Za razliku od rocka, rave nije okrenut stihovima; za kritičara to znači promjenu naglaska, više se ne možeš upitati što glazba znači nego kako djeluje. Kakav je afektivni naboj određene vrste basa ili nekog ritma? Rave-glazba predstavlja fundamen­talni raskid s rockom, ili barem dominantnom engleskom književnom i socrealističkom paradigmom rock-kritike koja se fokusira na pjesmu i pričanje priče. Dok rock govori o iskustvu (autobiografskom ili izmi­šljenom), rave konstruira jedno iskustvo. Zaobilazeći tumačenje, slušatelj je ubačen u vrtlog povišenih senzacija, apstraktnih emocija i umjetne energije.

Za neke, po tome bi ideja rejverske kulture onda bila kontradiktorna. Kultura se može definirati kao nešto što ti kaže odakle dolaziš i kamo ideš, nešto što hrani duh, daje životnu mudrost i općenito život čini podnošlji­vim. Rave provocira pitanja: je li moguće temeljiti kulturu na senzacijama umjesto na istinama, na fascinaciji, a ne na značenju?

Usprkos mojem zagriženom vjerovanju, u ovoj knjizi postoji jedna sje­na sumnje. Kao odrasla osoba, ljevičar i liberal, ponekad se pitam može li rekreacijsko drogiranje biti ikakva osnova za kulturu, a kamoli kontrakulturu. Ne radi li se kod ravea samo o zaludnom rasipanju utopijske energije ili se time potaknut idealizam prelijeva u obični život i transformira ga? Može li oceanski, osjećaj koji ti s plesnog podija govori da se spojiš integri­rati u svakodnevnoj borbi da se bude bolji i humaniji? Naučiti kako izgu­biti sebe može predstavljati određeno prosvjetljenje, ali može biti i bizarno sebično, pohlepa za intenzivnim, raspojasanim iskustvima.

Plesna kultura jako dugo udomljava dvije radikalno oprečne verzije o tome što je zapravo rave. S jedne strane, transcendentalni, neopsihodelični diskurs više razine svijesti i oceanskog stapanja s čovječanstvom/Gejom/kozmosom. S druge strane, pretinac ekstazija i rave-glazbe u novoj kultu­ri uzbuđenja, tinejdžerskog furanja i jeftinih senzacija - videoigre, skateboard, snowboard, bungee-skokovi i drugi ekstremni sportovi; filmovi s najvećom zaradom kojima su priče samo sklepani okviri za prikazivanje spektakularnih specijalnih efekata.

Pridržavajući rezervacije glede duhovne korumpiranosti i političkog nazadnjaštva rejverske kulture, moje je iskustvo drugačije. Čak i kad veli­čam njezinu moć da mi isprazni glavu, mene ta praznoglava glazba uvijek potiče na razmišljanje. Usprkos očigledno eskapističkoj naravi, rave me je ustvari politizirao, nagnao me da bolje razmislim o pitanjima staleža, rase, spola, tehnologije. Uglavnom lišena stihova i gotovo nikad otvoreno poli­tička, rave - kao i dub reggae i hip-hop - rabi zvuk i ritam za konstrukciju psihičkih pejzaža egzila i utopije."

( Simon Reynolds )

 
U ovo izdanje - prvo na hrvatskom jeziku - dodano je poglavlje o DJ-iranju i remiksiranju. Ako se intonacija novog materijala u "Energetskom bljesku" uvelike kreće prema predmetu, i dalje je jasno da je autor sklon: svaki novi razvoj mjeriti spram prvotne faze ravea s početka devedesetih.