Bruno Kragić - Neke tendencije klasičnoga filma : tri eseja

Neke tendencije klasičnoga filma : tri eseja
Žanr Priručnici - Savjetnici - Slobodno vrijeme - Film/kazalište - Film
Izdavač Hrvatski filmski savez
Prevoditelj -
Vrsta uveza Meki
ISBN13 9789537033477
ISBN10 9537033473
Godina 2017
Broj stranica 127
Format 21 cm
Obavijest knjiga nije dostupna Obavijesti me

Nemojte se uplašiti naslova knjige! Iza akademskog, neproničnog naslova „Neke tendencije klasičnog filma“ krije se drama. Prava hollywoodska. John Wayne odlazi u završni obračun s metkom u kičmi, zbog čega mu u odsutnom trenutku nepokretnom ostane desna (revolveraška) ruka, a u pucnjavi još i dobiva metak u nogu („El Dorado“, 1967.). A Gary Cooper u ulozi poslovnog čovjeka u poznim godinama stupa u strastvenu vezu s najboljom prijateljicom svoje kćeri, da bi ljubav okončao kada ga zamijene za oca mlade djevojke, i potom odmah umro („Ulica North Frederick 10“, 1958.).

Za filmologa Pierrea Berthomieua s tom je običnom smrću Garya Coopera započelo moderno doba Hollywooda. S višestrukim ranjavanjem Waynea još uvijek smo u prostoru mita. S Cooperom umire klasični Hollywood. Njegovi kraljevi su ostarjeli, izranjavani, hendikepirani, neprikladni za mlade partnerice; i na kraju mrtvi.

Kragićeva tri eseja o „nekim tendencijama“ klasičnog hollywoodskog filma mogli bi smo i nazvati dramom u tri esejistička čina u kojoj klasični Hollywood zastane u hodu, klekne na koljena, i potom ispusti posljedni dah. Ili elegijom o tome kako je s John Wayneom, Gary Cooperom i Clarkom Gableom umirao klasični Hollywood, kako je kroz fizičko starenje i propadanje, melankoliju prolaznosti i slutnju blizine kraja, klasični Hollywood napuštao veliku pozornicu američkog filma!


U prvom eseju, „Lirski trenuci, epske digresije“, Bruno Kragić tematizira neobična zaustavljanja radnje u filmovima Johna Forda, te Howarda Hawksa i Raoula Walsha. U eseju „Slutnje kraja, mreže značenja“ tematiziraju se najave kraja, također mahom u Fordovim filmovima, ali i opet u filmovima Hawksa, Walsha, te Chaplina, Wellesa, Billy Wildera i Vincentea Minellija. Dok esej „Znaci godina, slike vremena“ bilježi starenje vodećih muških zvijezda klasičnog Hollywooda: Gary Coopera, Johna Waynea, Jamesa Stewarta, Clarka Gablea, Errola Flynna, Cary Granta.

Kragićevi tekstovi pisani su kao doktorska disertacija pod naslovom „Kasni klasični stil zvučnog igranog filma“, obranjena na Sveučilištu u Zagrebu. U njoj Kragić ukazuje na mijene klasičnog stila u vrijeme njegovog zamiranja od kraja pedesetih do kraja šezdesetih. Po vlastitim riječima, po završetku rada postaje svjesniji nemogućnosti jednostavnog određenja klasičnog stila pa disertaciju nadopunjuje nizom intervencija i izmjena.