Domagoj Orlić - Yoga na Zapadu : transformacijska snaga yoge u preplitanju svjetskih kultura

Yoga na Zapadu : transformacijska snaga yoge u preplitanju svjetskih kultura
Žanr Priručnici - Savjetnici - Slobodno vrijeme - Alternativna područja
Izdavač MF naklada
Prevoditelj -
Vrsta uveza Meki
ISBN13 9789536875269
ISBN10 9536875268
Godina 2007
Broj stranica 367
Format 22 cm
Obavijest 10,14
knjiga nije dostupna Obavijesti me

Ova knjiga bavi se upravo tom novom kvalitetom koju je yoga unijela u svijet života Zapada i nastoji, barem u nekoj mjeri, s obzirom na složenost tog fenomena i ograničenog autorovog iskustva yoge, odgovoriti na pitanje u kojem to smislu yoga ipak oplemenjuje zapadni duh, odnosno zašto Zapad ipak treba yogu u smislu unaprjeđenja kakvoće života pojedinca i uvećanja vitalnosti zapadne kulture kojoj taj novi element yoge očevidno nije ni potpuno stran, ni suvišan, ni besplodan. Osim toga, yoga, širem smislu shvaćena, kao organsko i kozmičko Jedinstvo Svega sa Svime, a ne samo kao drevni proizvod jedne druge, indijske kulture, itekako je bivstveno prisutna u samom ustroju ljudskog bića i tvorevinama tog istog bića koje pokušava osmisliti svoju egzistenciju odnoseći se prema svijetu u kojemu živi na način da raste i da se razvija u svojem humanitetu i u svojim potencijalima koje ima kao prirodno i duhovno biće.

Yoga nije tek još jedna od terapeutskih metoda iscjeljenja površinski bolesnoga tijela i uma, iako itekako može biti i to. No yoga je prije svega cjelovito izgrađivanje odnosa prema sebi ususret svijetu. To je fundamentalno oblikovanje egzistencije "odozdo", okupljanje i oslobađanje svih životnih potencijala zaprtih u stoga disfunkcionalnom i otuđenom organizmu koji otuda neprestano blokira našu "višu" prirodu i posljedično razara svaku punokrvnu interakciju sa svijetom. 

Praksa yoge u svojoj suštini, i ako joj se pravilno i bez predrasuda pristupi, posve diferentna prema idealima i uvjerenjima. Ona radi posao povezivanja s bujicom životne energije i tako izgrađuje cijeli organizam kao usklađeni spoznajni organ koji na višim stadijima integriranosti ili protočnosti zacijelo istančanije motri prirodu stvari. U tom je kontekstu znakovito da se u indijskoj filozofskoj tradiciji mišljenje ili "razum" (manas) nikada nisu razumijevali kao neka iznimna sposobnost odvojena od osjetilne zamjedbe. Naprotiv, razum je šesto, tako zvano integrirajuće osjetilo i što se više odvaja od iskustvenih događaja izgrađujući pojmove, ideje, sudove i predrasude to se više odvaja od svoje osnovne funkcije povezivanja i integriranja neposrednog osjetilnog iskustva svijeta. 

Najsuptilnija sposobnost čovjeka je svijest koja međutim ne radi ništa drugo nego "osvjetljava" organizam iz jednog žarišta pa je stoga njezina temeljna funkcija postizanje i održavanje sabrane pažnje nad svim zbivanjima u egzistencijalnom toku. Svijest, a ne mišljenje ili razum, da ne kažemo pamet, tako je osnovni uvjet za "provođenje" yoge pa su na tu avantura pozvani baš svi bez obzira na "inteligenciju" i stupanj obrazovanja. Ta demokratičnost, odnosno univerzalnost yoge, korijeni se u fundamentalnoj činjenici života koji na posve jednak način prožima sve kroz sve. Doista, kako kaže Domagoj zajedno sa svojim učiteljem-prijateljem Markom Whitwellom, sve što nam je potrebno su tijelo, dah i svijest (um) jer kroz njih mi smo uvijek tu.

Iako je yoga jedno duboko iskustvo samoga sebe ili preciznije kazano života samoga koji je ovdje i sada, upravo narav toga iskustva posve prirodno "tjera" ususret drugim životnim oblicima pa yoga tako nije samo povezivanje samoga sebe sa sobom nego je i povezivanje sa svijetom. Životna bujica tu se oblikuje kao osjećaj prisnosti i privlačnosti sa svime što jest i što može biti: sa ženom/muškarcem kao ženom/muškarcem, prirodom kao prirodom, svijetom kao svijetom u cjelini i u svojim beskrajnim očitovanjima. Doista je tu riječ o jednom silovitom Da! cijelom opstanku. Ili riječima Marka Whitwella: "Sve je sveto ili ništa nije sveto".